Två förslag och ett riktigt smart tips: Hur får ni effekt av era verksamhetsdagar?
Foto: Omar Lopez
LULEÅ
Hos många chefer och HR-specialister är det bråda dagar med planering av gemensamma företags- eller verksamhetsdagar. De kan ha olika namn och inriktning på innehållet, oavsett vilket, är behovet att få samla alla efter pandemin stort och förväntningar om vad träffen ska ge är höga.
Hur gör man ett riktigt bra upplägg som i både innehåll och olika arbetssätt leder er dit ni vill? Här kommer två förslag som hjälper er att få ut det ni vill.
Tydliggör vad ni vill att träffen ska leda till. Vad vill ni att deltagarna går därifrån med för kunskap, upplevelse och känsla? Vad är viktigast att åstadkomma med träffen? Ofta är det saker som att stärka gemenskapen, öka samsynen eller få alla att sluta upp bakom mål och strategier.
Tryck inte in för mycket. Det är vanligt att den här typen av träffar blir ett smörgåsbord med diverse små rätter som tillsammans smakar rätt illa. Våga välja bort och håll fokus på det ni vill att det ska leda till. Se till att det finns nog med luft i pauser och dialoger och tro inte att ni sparar tid genom att tidsoptimera.
Ett smart tips
Vi träffade tre HR-chefer förra veckan och tipsade om ett riktigt smart sätt att ta sig an planering och design. Nyttja oss som organisationskonsulter som experter i ett tidigt skede! Vi finns med och bidrar med vår yrkeskunskap och erfarenhet av att leda och designa upplägg för många olika sorts organisationer. Ofta är den enkla justeringar som ger effekt, exempelvis i vilken ordning eller i vilka grupperingar man genomför olika pass. Vill ni kan vi givetvis även facilitera dagen.
Hur arbetar ni med design och planering av meningsulla och effektiva verksamhetsdagar?