Trender och behov att inte blunda för!
Bild: Pixabay
Alla goda ting är tre och när året börjar lida mot sitt slut sammanfattar vi de tre tydligaste behoven vi kan se inom ledarskap och organisationsutveckling.
Här listar vi de tydligaste behoven inför 2022
behov av att ta hand om slitna chefer efter pandemiåren
behov av att ena och skapa samsyn på organisationens ledarskap
behov av att arbeta med organisationskultur för trovärdigt employer branding
Behov av att ta hand om slitna chefer efter pandemiåren
Först och främst handlar det om att vi möter fler och fler slitna chefer. Det har varit en lång period av oro och ständiga omplaneringar och omprioriteringar. Det sliter på alla människor och lite extra på dem som även ansvarar för medarbetare och deras arbetsmiljö. Nu börjar det synas tydliga tecken på långvarig stress och behovet av att tand hand om dem som sliter tungt är stort. Vi ser också att oro i grupper har ökat och att det finns behov av att ta hand om skavet innan det växer till problem som är svåra att hantera.
Behov av att ena och skapa samsyn på organisationens ledarutveckling
För många organisationer har de senaste åren inneburit att laga efter läge och hitta lösningarna eftersom. Vi har lärt oss att arbeta under helt nya förutsättningar, digitalt och på distans, i nya miljöer och på nya sätt. Utvecklingen har i många fall varit positiv. Många har också upptäckt att chefer och ledare under press gör på olika sätt, tar beslut utifrån olika upplevelser och leder verksamheten mot olika mål. Nu finns ett behov av att ena och skapa samsyn i ledarskapet för att göra organisationen tryggare och mer robust i oroliga tider oavsett vem eller varifrån man leder.
Behov av att arbeta med organisationskultur för trovärdigt employer branding
När kompetensförsörjning är en av de största utmaningarna blir frågan om hur man blir en attraktiv arbetsgivare aktuell. Många organisationer satsar stora resurser på rekrytering och marknadsföring. I arbetet med employer branding har fler och fler förstått att det är den befintliga organisationskulturen, det som faktiskt visar sig i beteenden på arbetsplatsen, som ligger till grund för arbetsgivarvarumärket. Det spelar ingen roll hur man önskar att man skulle vara, vilka ord man har tryckt upp på väggen eller vad man presenterar utåt. Det som verkligen spelar roll är hur chefer och medarbetare lever, trivs och verkar på jobbet. Det kommer att vara den största konkurrenskraften för att behålla befintlig personal och locka nya.
Vill du veta mer om hur du kan ta vara på och arbeta vidare med de behov som finns i din organisation så kontakta oss!