Tillräckligt smart för att öka produktiviteten?

Bild: Pixabay

Skulle ert bolag må bra av att öka produktiviteten med 50 procent? Tänk om ni kunde göra det utan stora investeringar, utan nyrekrytering och utan omorganisering. Tänk om det bara handlade om att använda hjärnan lite smartare!

Författaren och beteendevetaren Tomas Dalström har gjort en forskningsbaserad modell för att räkna ut vad det kostar i produktivitet när vi inte ger förutsättningar för våra hjärnor att fungera optimalt på arbetsplatsen och det är hisnande siffror. Bland annat kan man se att multitasking, vår idé om att vi klarar av att göra flera saker samtidigt, minskar produktiviteten med upp till 40 (!) procent på individnivå och att en ohälsosam stressnivå kan ge ett tapp i produktivitet på upp till 38 procent för en person! Gångra dessa siffror med antalet anställda som verkar i en kultur som uppmuntrar multitasking och som saknar struktur och rutiner för att ta hand om ohälsosam stress…

Förvånansvärt ofta är det i bolag som säger sig ha fokus på just hög produktivitet som man också förväntar sig att alla ska kunna multitaska på möten och tåla hög stress.

I möten med våra kunder, oavsett om det handlar om en insats på individnivå, gruppnivå eller organisationsnivå så bygger upplägget alltid på kunskap om hur hjärnan funkar och vad som gör det möjligt att få tillgång till dess kapacitet. Att börja arbeta på det sättet kan låta enkelt och självklart, men förändring av attityd och beteende är bland det svåraste människor gör och det är lätt att falla tillbaka i samma mönster igen. Därför är tid alltid en viktig faktor. Quick fixes låter lockande men ger sällan de långsiktiga resultat som man önskar.

När vi möter bolag som menar allvar med att de vill öka sin produktivitet, sin kreativitet, sin attraktivitet eller motståndskraft mot yttre hot så gör vi det gärna i långsiktiga partnerskap. I en trygg relation mellan kund och leverantör kan vi bidra till gynnsam och hållbar utveckling över tid. När vi känner kunden och verksamheten kan vi vara det bollplank med objektiva ögon som många chefer saknar. Då är det enkelt att ge tips och råd om det som kunden enkelt kan arbeta med på egen hand men även komma med den konstruktiva feedback som kan vara svår att leverera. Det blir hjärnsmart och ger resultat!

Är ni intresserad av att öka produktiviteten och vill ha en trygg och kompetent partner på vägen? Hör av dig!

Föregående
Föregående

När måndag är veckans bästa dag på jobbet!

Nästa
Nästa

Har du tid för reflektion?