Konsten att skapa aktiva, konstruktiva och positiva digitala möten.
LULEÅ
De har sina medarbetare placerade på kontor på halva Sveriges yta, idag arbetar de flesta hemifrån och har sina kollegor och chefer på avstånd. De är långt ifrån ensamma om att känna hur det senaste årets utmaningar skapat ytterligare komplexitet i en redan komplex vardag. Hur gör man då för att skapa ett aktivt, positivt och inkluderande forum för att börja ta i utmanade frågor? Hyresgästföreningen Norrland tog stöd av Ericson & Hjelte i planering och facilitering.
Att plattformen skulle vara digital var givetvis självklart. Med ett 40-tal deltagande medarbetare utspridda över halva landet var alternativen begränsade. Med kunskap om hur våra hjärnor fungerar och vad som stimulerar interaktion, tillit och engagemang skapades ett upplägg som gav förutsättningar för delaktighet och bibehållen uppmärksamhet. Korta teoretiska genomgångar blandades med enskilda reflektioner, gruppdiskussioner och parsamtal.
- När vi fick inbjudan till det här så tänkte vi “hur ska man orka sitta i ett såhär lång möte vid skärmen” men tiden har bara sprungit iväg!, berättar en deltagare.
Ericson & Hjelte tar alltid avstamp i kundens uttalade behov och i det här fallet blev det viktigt att medarbetare skulle få tillfälle att se och prata med varandra, få förståelse för varandras vardag och förutsättningar samt tillfälle att bidra med sina idéer och synpunkter på organisationens vidare utveckling . Likväl hade ledningsgruppen möjlighet att få ta ett steg tillbaka och inte leda mötet denna gång utan istället få tillfälle att delta, lyssna aktivt och reflektera djupare.
- Vi är vana digitala användare sedan tidigare, på grund av (eller tack vare) vår geografi, men den här dagen såg vi vilka möjligheter det finns att nyttja digital teknik ytterligare. Att gå från information till interaktion och dialog. Det skapades därigenom en helt annan delaktighet och ett högt engagemang. Dessutom kunde vi som ledare och ledningsgrupp fokusera på medarbetarnas och våra egna tankar i och med att vi hade en extern mötesledare, vi var närvarande i dialogen på ett helt annat sätt, fantastiskt, säger Elisabeth Ennefors, chef för kommunikation och opinion vid Hyresgästföreningen Norrland
Innehållet baserades på teorier om mänskliga hjärnans reaktioner på oro och hot samt hur motivation och engagemang hänger ihop och stimuleras. Utifrån detta skapade deltagarna en eftermiddag som bidrog både till ökad gemenskap, ökad kommunikation över enhetsgränser och ett bra material för fortsatt arbete framåt.
- Det här var det bästa temat vi haft någonsin, utvärderade en av de deltagande medarbetarna i slutet av dagen.
- Nu ser vi framåt med tillförsikt, vi ska göra en utvärdering av dagen, genom en enkät, som vi tar med oss i fortsatt utvecklingsarbete. För att nå våra högt ställda mål blir det fokus på engagemang och motivation, vilket vi nu alla är väl medvetna om är nycklar för att nå framgång. Hittills har vi enbart fått mycket positiva omdömen om dagen och Ericson & Hjelte, en riktig höjdareftermiddag som några uttryckte det. Så ett varmt TACK Ulla-Britt och Helena som var våra mötesledare denna dag, utan er hade det inte blivit så bra som det blev, avslutar Elisabeth Ennefors.