Alviks Trafik och FSB satsar på ledarskap i samarbete med Ericson & Hjelte
Ulla-Britt Palo Häggqvist på Ericson & Hjelte, Eva Karlsson vVD Alviks Trafik, Helena Mattsson från Ericson & Hjelte.
Foto: Karin Flygare
LULEÅ
Alviks Trafik och FSB ingår i en koncern med sammanlagt 160 anställda inom transportbranschen. Efter sammanslagningen i september förra året satsar man nu mot den gemensamma visionen att inom alla verksamhetsområden vara den ledande person- och godstransporten i Norrbotten.
En av de viktigaste pusselbitarna i satsningen handlar om ledarutveckling och där har man valt ett samarbete med organisationskonsultbolaget Ericson & Hjelte.
-Vi ska med verksamhet och vår värdegrund uppfattas som det självklara valet, både för kunder och medarbetare. Där är personalen och ledarskapet är vår viktigaste resurs i arbetet framåt. Vi är i en intensiv period av omställning och tillväxt. Det klokaste vi kan göra är att se till att rusta våra ledare, ge dem de verktyg och den stöttning de behöver och skapa förutsättningar för ett tryggt, långsiktigt och välmående ledarskap hos oss. Det kommer att ge effekt både för medarbetare och för verksamheten, säger Johan Åström, VD för Alviks Trafik och FSB.
I veckan samlades ett femton-tal ledare inför starten av det tio månader långa ledarutvecklingsprogrammet.
- Vi är både glada och stolta över det nära samarbete vi har med Alviks Trafik och FSB. Vårt partnerskap innebär att vi arbetar nära under en längre period, då kan vi följa utvecklingen och stötta och stärka ledarskapet och organisationskulturen på flera sätt utifrån behov och verkliga förutsättningar, säger Ulla-Britt Palo Häggqvist, senior organisationskonsult på Ericson & Hjelte.
Alviks Trafik och FSB verkar, liksom många verksamheter i Norrbotten, i en bransch med stora utmaningar inom personalförsörjning och ser även detta som en påverkande faktor för sitt beslut att satsa på ledarutveckling.
-Vi vill vara den mest attraktiva arbetsgivaren i branschen. Bra chefer och ledare som trivs och utvecklas hjälper till att skapa en attraktiv kultur. Här ska medarbetare vilja stanna och nya vilja börja, säger Eva Karlsson, vice VD på Alviks Trafik.
-Vi ser en ökande medvetenhet om hur stor påverkan kultur och ledarskap har på både verksamhetsresultat och personalomsättning. Vi har en ökad efterfrågan på den här typen av strategiska partnerskap och ser tydliga effekter och hållbara resultat, avslutar Ulla-Britt Palo Häggqvist.